joi, 24 octombrie 2013

28.10-31.10


Descriptori pentru evaluarea prezentării multimedia
Instrucţiuni
·         Folosiţi această grilă în timp ce lucraţi la prezentare (4>3>2>1)
Disciplina:  TIC
ATENTIE!
Sunt prezentate sursele tuturor informatiilor colectate. Informatiile  provin dintr-o varietate de surse demne de incredere, cum ar fi: manuale,web site-uri, carti de specialitate.

Nu exista greseli de gramatica sau ortografie

4
3
2
1
Conţinut: Scop
Prezentarea mea are o temă care dă o informaţie importantă şi utilă asupra subiectului supus atenţiei.
Toate părţile componente ale prezentării se leagă de temă în totalitate.
Prezentarea mea are o temă. Toate părţile componente ale prezentării dau o informaţie importantă asupra subiectului supus atenţiei.


Prezentarea mea are o temă. Majoritatea părţilor componente ale prezentării dau o informaţie importantă asupra subiectului supus atenţiei, dar unele dintre ele se pot considera în afara subiectului.


Prezentarea mea pare că are o temă, dar multe dintre părţi se pot considera în afara subiectului.


Conţinut: Concluzii
Am sintetizat experienţa personală, precum şi cunoştinţele din investigaţia mea pentru a trage concluzii importante şi relevante, referitoare la temă.
Am sintetizat experienţa personală, precum şi cunoştinţele din investigaţia mea pentru a trage concluzii referitoare la temă.

Am încercat să folosesc cunoştinţele şi investigaţia mea pentru a trage concluzii, dar unele dintre idei nu sunt logice sau nu sunt bazate pe o realitate credibilă.

Rareori am tras concluzii şi acestea nu
sunt logice.

Conţinut: puncte cheie
Mi-am organizat prezentarea în jurul câtorva puncte clare, care să susţină tema şi să sintetizeze atât cele mai importante informaţii pe care le-am descoperit, cât şi concluzii pe care le-am tras.

Mi-am organizat prezentarea în jurul câtorva puncte clare, care să susţină tema.

Am inclus câteva puncte principale în prezentarea mea, dar ele nu sunt complete, din punctul de vedere al informaţiilor cuprinse.

Nu am identificat punctele principale în prezentarea mea.

Multimedia - caracteristici
Am folosit efectiv grafică/ video/ sunet şi alte oportunităţi multimedia pentru a comunica tema şi pentru a creşte interesul. Am luat în considerare legea drepturilor de autor atunci când am folosit oportunităţi multimedia.

Am folosit ceva grafică/ video/ sunet şi alte oportunităţi multimedia pentru a-mi îmbunătăţi şi susţine punctele cheie.

Am folosit grafică/ video/ sunet şi alte oportunităţi multimedia, dar unele dintre acestea distrag atenţia de la punctele cheie.


Nu am folosit grafică/ video/ sunet şi alte oportunităţi multimedia sau acelea pe care le-am folosit distrag atenţia de la punctele cheie.


Creativitate
Prezentarea mea se caracterizează prin trăsături unice, prin care se comunică aspecte şi perspective relevante, într-o manieră neuzuală sau surprinzătoare.
Prezentarea mea comunică aspecte relevante, într-o manieră neuzuală sau surprinzătoare.

Am încercat să comunic
aspecte relevante, într-o manieră neuzuală sau surprinzătoare, dar unele dintre metodele mele, mai degrabă  distrag, decât susţin tema prezentată.

Prezentarea mea este predictibilă.
Organizare
Prezentarea mea începe cu un slide care stârneşte interesul şi curiozitatea în ceea ce priveşte tema; organizează informaţia într-o ordine logică şi lasă audienţa cu o idee importantă despre temă.
Prezentarea mea începe cu o introducere care descrie tema într-un mod interesant; organizează informaţia şi concluzionează cu un sumar referitor la cele mai importante aspecte.


Prezentarea mea are o introducere şi concluzii, dar acestea nu angajează audienţa într-un proces de gândire asupra temei.
Ordinea informaţiilor nu poate ajuta la comunicarea temei.
Prezentarea mea nu are o introducere sau concluzii şi e organizată într-un mod care poate deruta audienţa.
Prezentare orală
Am repetat modul de prezentare. Am vorbit clar şi rar, într-o manieră angajantă. Am demonstrat calm şi încredere în mine, am interacţionat corespunzător cu audienţa şi am rezolvat eficient problemele neaşteptate.
Am repetat modul de prezentare. Am vorbit clar şi rar. Am demonstrat calm şi înţelegere faţă de audienţă.

Aş fi putut repeta modul de prezentare, cu mai mare atenţie. Uneori audienţa şi-a pierdut interesul sau a avut dificultăţi în înţelegerea mea.

Audienţa a avut dificultăţi în urmărirea prezentării şi în ceea ce priveşte înţelegerea mea.
Nu am exersat suficient.

.
Limbajul folosit
Am folosit un limbaj plin de înţeles care să inspire, să antreneze, să informeze şi să convingă.
Am folosit un limbaj interesant care să-i inspire pe alţii.

Cu ajutor, pot folosi un limbaj interesant în comunicare.

Limbajul pe care-l folosesc în comunicare este predictibil şi obişnuit.

marți, 22 octombrie 2013

21.10 - 25.10


Unitatea de invatare: Informatia 
Competente individuale: Utilizează informaţii de pe Internet.
Continuturi tematice: Analiza informaţiei

  1. Data si informatia
  2. Tehnologia informatiei 
  3. Societatea informationala
  4. Sistem informational si sistem informatic
  5. Fluxul informational
  6. Proces informational
A. Prezentare multimedia-activitate de grup
Durata: 30 min
Modulul I Tema1-material auxiliar-1.ppsx
B. Materiale de invatare - activitate individuala coordonata de profesor
Durata: 15 min



Sisteme informatice
D. Feedback  
Durata: 5 min




duminică, 20 octombrie 2013

Atentie! Refaceti eseul...



Procesul scrierii unui eseu implica urmatorii pasi:
I. Precizarea temei eseului
II. Strangerea si cercetarea materialului documentar
III. Structurarea eseului
IV. Redactarea eseului
V. Evaluarea critica a versiunii preliminare
VI. Rescrierea eseului
I. PRECIZAREA TEMEI ESEULUI
De obicei un eseu este intocmit ca urmare a solicitarii unui profesor sau a unui grup de studiu. De aceea, pentru a incepe lucrul in mod corect, este important sa urmam regulile de mai jos:
A. Notati cu atentie si exactitate formularea temei.
B. Analizati cu atentie formularea temei, folosindu-va de intrebari cum ar fi:
1.       Solicita tema o abordare generala sau una specifica?
2.       Se cere prezentarea experientei personale sau a propriilor convingeri ori numai cunoasterea pozitiilor exprimate de altii?
3.       Se recomanda in special o anumita sursa de informatii?
4.       Se cere doar o descriere a lucrurilor sau si o analiza a lor?
5.       Este necesara discutarea implicatiilor si a aplicatiilor care decurg din concluzii?
II. STRÂNGEREA SI CERCETAREA MATERIALULUI DOCUMENTAR
A. Lista bibliografica
Aceasta este de obicei sugerata de profesor impreuna cu tema eseului. Fiecare dintre lucrarile recomandate in lista initiala poate conduce la alte surse bibliografice, care ar putea fi consultate daca exista suficient timp.
B. Intrebarile
Acestea au rolul de a directiona lectura si de a evita pierderea de timp cu lectura integrala a intregului material adunat. Cea mai buna abordare este aceea de a pune o serie de intrebari pentru clarificarea titlului sau a temei eseului.
C. Gandirea
Incepeti pregatirea lucrarii cat mai devreme posibil, pentru a permite gandirii sa „rumege“ subiectul.
1.                   Fiti atenti la idei relevante si la exemplificari sugestive, pe care le puteti intalni curent in jurul vostru.
2.                   Oferiti subconstientului ocazia de a va furniza idei creative de abordare a subiectului.
D. Fisarea materialului
Toate materialele documentare cercetate trebuie sa fie fisate, mentionandu-se intotdeauna sursa (autorul, titlul lucrarii, editura, localitatea, anul aparitiei, pagina) din care am preluat o anumita idee, expresie, fraza-citat etc. Exista mai multe metode de fisare:
1.                   notitele facute pe un caiet (cea mai folosita, dar si cea mai ineficienta);
2.                   fisele de lectura (cea mai eficienta si mai ieftina metoda clasica de fisare);
3.                   notele introduse in baze de date computerizate.
Folosirea fiselor de lectura (foi de hartie, eventual liniate, de marimea unei foi A4 taiata in opt, pe care se scrie pe o singura parte) are avantajul ca este la indemana oricui si permite aranjarea materialului documentar in mai multe feluri, precum si folosirea lui ulterioara la alte teme de studiu.
III. STRUCTURAREA ESEULUI
Pentru a putea lucra in mod eficient, materialul fisat trebuie triat, eliminand tot ceea ce este banal, irelevant sau obscur. Acest lucru este realizat mai usor dupa ce am conceput deja structura generala a eseului.
Propunem celor mai putin experimentati in acest domeniu urmatoarea schema generica pentru lucrarea scrisa:
A. Introducere
1.                   Comentarii cu privire la subiectul eseului - ce inseamna si care este importanta lui.
2.                   Ce aspecte veti prezenta si de ce?
B. Tratare
1.       Dezvoltarea argumentatiei in 3 - 4 idei principale, insotite fiecare de
2.       exemplificarea ideilor.
C. Concluzie
1.       Recapitularea ideilor principale.
2.       Concluzie si implicatii, eventual viitoare perspective de studiu.
IV. REDACTAREA ESEULUI
In aceasta prima redactare a lucrarii accentul nu trebuie sa cada pe frumusetea exprimarii, ci pe acuratetea ideilor, stiind ca in final exprimarea va putea fi rafinata mai usor, daca ideile sunt clare si se inlantuie in mod logic.
A. Ordinea
Este bine sa incepeti scrierea eseului cu ultimul ei alineat, cel care contine concluziile. Acest lucru are cel putin doua avantaje:
1.       Da orientare redactarii, stiind care sunt concluziile spre care va indreptati.
2.       Va asigura convingerea ca lucrarea se va incheia cu o concluzie clara.
B. Stilul
Stilul reprezinta modul cum ne exprimam ideile. Acesta trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
1.       Sa fie simplu si direct.
2.       Sa evite argoul si exprimarea colocviala.
3.       Sa contina fraze scurte.
4.       Sa fie concis.
C. Forma
Punerea textului in pagina trebuie sa reflecte structura gandirii.
1.       Folositi titluri si subtitluri.
2.       Fiecare idee principala trebuie sa aiba alineatul ei.
3.       Folositi material ilustrativ. Acesta economiseste mult text.
4.       Delimitati clar ideile proprii de cele imprumutate de la altii si mentionati intotdeauna sursele.
5.       Intocmiti o bibliografie a lucrarilor consultate.
V. EVALUAREA CRITICA A VERSIUNII PRELIMINARE
A. Momentul evaluarii
Prima varianta a lucrarii trebuie lasata deoparte timp de cateva zile „ca sa se raceasca“ si pentru ca „orgoliul autorului“ sa se domoleasca. Aceasta va va permite o evaluare mai obiectiva a eseului. De asemenea, acest lucru presupune ca eseul nu trebuie sa fie scris in ultimul moment.
B. Intrebari de evaluare
Puteti folosi pentru evaluare urmatorul set de intrebari de control:
1.       Raspunde eseul la ceea ce se cere sau la subiectul stabilit?
2.       Acopera el cu suficienta adancime toate aspectele principale?
3.       Este continutul lui corect si relevant pentru subiect?
4.       Este materialul aranjat in mod logic?
5.       Este fiecare idee sustinuta in mod corespunzator prin exemple si argumente?
6.       Exista o delimitare precisa intre propriile idei si cele preluate de la alti autori?
7.       Mentionati toate sursele si referintele?
8.       Este corecta lungimea eseului in raport cu scopul ei?
9.       Este stilul eseului limpede si simplu, fara stangacii si formulari confuze? (Pentru verificare, cititi-l cu voce tare.)
10.    Este textul scris in mod ordonat si corect ca punctuatie, gramatica si ortografie?
C. Procesul evaluarii
1.       Daca gasiti ca va vine greu sa va evaluati singuri propria lucrare, solicitati ajutorul unui prieten care este cat de cat competent in acel domeniu.
2.       In procesul evaluarii, incercati sa privitii eseul din punctul de vedere al celui caruia ii este el adresat.
VI. RESCRIEREA ESEULUI