- Prezentarea Power Point
- CV-personal specific functiei ocupate in firma de exercitiu
- brosura de prezentare a firmei
- pliantul de prezentare a firmei
SARCINA DE LUCRU:
Realizati urmatoarele tipuri de documente (în funcţie de conţinut şi de ţintă):
Realizati urmatoarele tipuri de documente (în funcţie de conţinut şi de ţintă):
- raportul – comunicare făcută de o persoană cître o autoritate, prin care informează despre activitatea sa sau a unei colectivităţi;
- scrisoarea comerciala– document transmis unei persoane sau unei autorităţi
- adresa – comunicare oficială făcută de o organizaţie
- cererea – solicitare adresată unei autorităţi pentru valorificarea, recunoaşterea sau apărarea unui drept sau pentru obţinerea de informaţii
- oferta – exprimarea dorinţelor şi posibilităţilor de vânzare din partea producătorilor şi a comercianţilor
- circulara – are o dublă accepţiune;
Tipuri de scrisori
Cererea de ofertă
Cererea de ofertă este o scrisoare iniţială emisă
de o firmă cu scopul de a procura produse sau de a obţine
executarea unor lucrări sau prestări de servicii. Cererea
de ofertă este documentul prin care se declanşează
efectiv dialogul precontractual între doi parteneri.
Mijloacele de informare pentru cererea de ofertă sunt:
1) calea publicitară cu ajutorul cataloagelor, prospectelor, ziarelor şi revistelor, Internetul;
2) calea discuţiilor directe între parteneri;
3) calea comunicărilor telefonice;
4) calea scrisorilor (cereri de ofertă);
Într-o cerere de ofertă se poate solicita partenerului
potenţial:
a) trimiterea de cataloage, mostre, modele, broşuri, prospecte sau specificaţii ale mărfurilor;
b) o cotaţie sau o ofertă completă, detalii cu privire la preţ, condiţii de plată şi livrare;
În primul caz, cererea de ofertă poate fi scurtă,
iar în al doilea caz este necesar să se întocmească
o cerere de ofertă mai amplă care să indice caracteristicile
mărfurilor dorite, cantitatea necesară, detalii despre
livrare şi ambalaj, condiţii de plată etc.
Cererea de ofertă poate fi:
1) Cerere de ofertă circulară – în care beneficiarul se adresează mai multor ofertanţi, în vederea obţinerii unor condiţii mai avantajoase. De exemplu, cererea de ofertă adresată mai multor producători de mobilă de birou. O astfel de cerere are caracter de sondaj.
2) Cererea de ofertă generală – beneficiarul se adresează unui singur destinatar, dar fără obiect precis.
3) Cererea de ofertă specială – se adresează unui singur destinatar, cu obiect precis.
Cererea de ofertă trebuie astfel concepută încât
destinatarul să nu aibă impresia că afacerea a
fost câştigată în favoarea lui. În
acest caz, el nu ar mai avea nici un motiv să facă vreun
efort personal, pentru găsirea clienţilor.
Dacă solicitantul doreşte obţinerea unor condiţii
avantajoase de plată, sau acordarea unor rabaturi, cererea
de ofertă va conţine formulări menite să-i
dea un caracter mai atrăgător pentru ofertant. Formulările
folosite pot exprima speranţa de a plasa comenzi mari sau
repetate, pot sugera perspectiva unei pieţe noi şi permanente
sau a unor relaţii comerciale de lungă durată.
Dacă ofertantul potenţial, este o firmă cu care
nu au mai existat relaţii comerciale anterioare, este indicat
să se prezinte firma (domeniul de activitate şi profilul);
să se explice cum s-a ajuns la partenerul potenţial
(o referire la o reclamă sau o altă firmă care
l-a recomandat, sau alte surse).
În ţări cu tradiţie în economia de
piaţă, în marile firme, există servicii de
documentare (în privinţa furnizorilor), care se ocupă
exclusiv de prospectarea pieţei şi alegerea furnizorilor
care sunt cel mai bine plasaţi pe piaţă.
În redactarea unei cereri de ofertă trebuie ca scopul
scrisorii să fie enunţat cât mai precis şi
concis, iar fraza finală trebuie să invite ofertantul
să acţioneze cât mai rapid.
Răspunsul la cererea de ofertă trebuie trimis imediat.
Dacă partenerul comercial este deja cunoscut, se va începe
cu o formulă de mulţumire şi eventual de exprimare
a satisfacţiei pentru noua cerere de ofertă.
Dacă partenerul este nou se folosesc formulări care
să exprime satisfacţia de a încheia o tranzacţie
şi speranţa ca aceasta va marca începutul unor
legături de afaceri de lungă durată.
Dacă însă cererea de ofertă nu poate primi
o rezolvare imediată, solicitantul va fi informat în
scris, specificându-se motivul amânării trimiterii
catalogului sau ofertei.
În cazul în care se refuză solicitarea, în
scrisoare trebuie folosite formulări care să exprime
regretul de a nu putea trimite oferta cu explicaţiile adecvate.
Formulări specifice Cererii de ofertă:
A. Formulări introductive
1) „Suntem unul din cei mai mari importatori – exportatori şi distribuitori ai industriei de bijuterii şi diamante.”B. Formulări de încheiere
2) „Firma noastră importă şi distribuie o gamă largă de echipament frigorific pentru industria din ţara noastră.”
3) „Datorăm numele şi adresa dumneavoastră agenţiei dumneavoastră din oraşul nostru …”
4) „Am aflat de la firma Boss PARA că exportaţi maşini-unelte.”
5) „Am citit anunţul dumneavoastră în ziarul …..
6) „Suntem în căutarea unor scaune ergonomice de birou, pentru care se conturează o cerere tot mai mare”.
1) „Vă mulţumim şi aşteptăm un răspuns favorabil”.C. Formulări folosite în răspunsul la cererea de ofertă
2) „V-am fi recunoscători pentru un răspuns prompt”.
3) „Aşteptăm cu nerăbdare listele dumneavoastră de preţuri”.
1) „Vă mulţumim pentru cererea de ofertă. Ca răspuns la aceasta, vă trimitem în plic separat catalogul nostru ilustrat.”
2) „Cererea de ofertă este în centrul atenţiei noastre şi sperăm să vă trimitem curând listele noastre de preţuri”.
3) „Cu regret vă informăm că în prezent nu putem oferi sper vânzare mărfurile solicitate de dumneavoastră.”
4) „Ne exprimăm regretul că nu putem accepta livrări pentru perioada solicitată de dumneavoastră”.
OFERTA
Oferta este scrisoarea de iniţiativă sau de răspuns
la o cerere de ofertă, prin care ofertantul face cunoscut
unor potenţiali clienţi (persoane fizice sau juridice)
că pune la dispoziţia acestora mărfuri sau servicii
în anumite condiţii. Oferta este a doua scrisoare comercială
importantă şi alături de cererea de ofertă
este foarte frecventă în relaţiile interne şi
externe.
În mod obişnuit, ofertele se transmit prin poştă,
fax, e-mail, în cadrul reclamei comerciale prin presă,
radio, televiziune, afişaj, prin reprezentanţi sau pe
cale telefonică (dacă în prealabil se realizează
o înţelegere pe baza unor discuţii între
delegaţi, este bine să fie confirmată letric).
Aparent, doar mesajele care provin pe aceste căi pot constitui
oferte. În realitate, ofertarea unui produs sau serviciu,
poate avea înfăţişări dintre cele mai
neaşteptate.
Aşa de exemplu, instalarea unui automat pentru îngheţată
într-un loc public reprezintă un mod de a face o ofertă.
Oricărui trecător i se oferă un produs bine determinat
în schimbul unei anumite sume de bani. Dacă trecătorul
introduce în automat suma precizată, el este în
drept să primească exact produsul descris, în
cantitatea menţionată. La fel, orice chioşc care
pune în vânzare bilete pentru mijloacele de transport
în comun, face ceea ce se cheamă o ofertă: pentru
fiecare bilet vândut, contra unei sume de bani, se va asigura
cumpărătorului o călătorie pe unul din traseele
existente.
Cu cât oferta cuprinde mai multe elemente şi acestea
sunt mai precis formulate, cu atât obligaţiile pe care
şi le asumă ofertantul sunt mai numeroase şi mai
stricte. În ţările occidentale, nici nu este nevoie
de o descriere în cele mai mici amănunte a produsului
sau serviciului oferit, pentru că acolo există standarde
minime de calitate şi reguli de comerţ consacrate, există
legi pentru protecţia consumatorului etc. În România,
legislaţia este încă slab reprezentată în
această privinţă.
O ofertă comercială nu este neapărat o ofertă
scrisă. Putem vorbi despre oferte scrise sau verbale, ca
şi de oferte explicite sau tacite. Mesajele tacite pot constitui,
în anumite condiţii, şi mesajele publicitare lansate
pe canalele mass-media. Există un criteriu suficient de simplu
şi de clar care ne arată cum să deosebim o reclamă
de o ofertă. Astfel, atunci când un producător
de automobile, prezintă un nou model într-un spot publicitar
televizat, fără indicaţii de preţ sau alte
precizări care să incube obligaţii, nu poate fi
vorba de o ofertă în sens juridic. Atunci când
un distribuitor de computere menţionează într-o
scrisoare de reclamă date precise legate de preţ, condiţii
de livrare, de plată etc., el nu face doar promovarea produsului,
ci şi o ofertă care îl angajează din punct
de vedere juridic.
Tipuri de ofertă
Din punct de vedere comercial, deosebim patru categorii de oferte
şi anume:
1) oferta nesolicitată – este o scrisoare trimisă de ofertant din proprie iniţiativă şi se adresează unor clienţi cunoscuţi sau necunoscuţi;
2) ofertă solicitată – este răspunsul la o cerere de ofertă;
3) oferta repetată – în situaţia când este reînnoită o mai veche ofertă sau se transmite o variantă a acesteia;
4) oferta la contraofertă – se practică atunci când clientul răspunde la o ofertă anterioară printr-o contraoferta, în care el acceptă doar o parte din marfa oferită sau din condiţiile menţionate.
Din punct de vedere juridic, respectiv al obligaţiilor
pe care şi le asumă ofertantul distingem mai multe tipuri
de oferte:
1) oferta fermă – este oferta asupra căreia vânzătorul nu mai poate reveni. În cazul în care destinatarul a acceptat o ofertă fermă, atunci aceasta devine obligatorie pentru ambele părţi ca şi un contract. Pentru acest motiv, în cazul în care se utilizează oferta fermă, nu se mai încheie contract de vânzare-cumpărare între părţi, comenzile şi execuţia lor, făcându-se pe baza ofertei ferme.
2) oferta fără clauze speciale – chiar dacă nu include precizări privind o anumită dată pentru primirea comenzii sau alte îndatoriri deosebite şi acest tip de ofertă generează obligaţii, de o parte şi de alta, astfel:
a) atunci când oferta este prezentată direct unei persoane, aceasta trebuie să o accepte imediat sau să o decline. În caz contrar, oferta se stinge.3) oferta cu termen – este practicată în situaţia în care ofertantul nu are certitudinea că poate asigura aceleaşi condiţii dincolo de o anumită limită de timp. În acest caz, se menţionează un termen în intervalul căruia oferta rămâne valabilă.
b) regula de mai sus este valabilă şi pentru cazul în care oferta este prezentată telefonic sau prin fax.
c) oferta prezentată printr-o scrisoare este considerată valabilă într-un interval de timp suficient, pentru a se trimite o comandă sau orice alt tip de răspuns. În cazul corespondenţei poştale, acest interval este de 7-14 zile.
De exemplu:
„Preţurile sunt valabile până la 1 martie 2003 inclusiv.”4) oferta necondiţionată – aceasta evită asumarea oricăror angajamente, menţionându-se în mod explicit clauza de neobligativitate.
„Oferta noastră este valabilă până la …”
„Reducerea de preţ este valabilă până la …”
De exemplu:
„Vă oferim, fără garanţie …”
„La preţul zilei …”
„În limita stocului disponibil …”
Evident, făcând asemenea menţiuni, capacitatea
comerciantului de a atrage clienţi este redusă.
Condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească
o ofertă pentru a produce efecte juridice sunt următoarele:
– să fie completă (să conţină toate datele esenţiale ale viitoarei înţelegeri: obiectul, determinări cantitative şi calitative, preţ, alte clauze);
– să fie fermă;
– să fie neechivocă (trebuie să exprime clar, fără dubiu voinţa ofertantului de a încheia contractul, în eventualitatea acceptării ofertei) să fie exprimată în scris sau verbal (se recomandă ca ofertele exprimate verbal să fie dublate de o ofertă scrisă; în acest fel va exista un document de referinţă în caz de litigiu).
În concluzie, putem spune că se constituie în
ofertă:
– un document scris care îndeplineşte condiţiile de mai sus, expediat prin poştă, fax, e-mail etc;
– un anunţ publicitar care enţionează toate datele necesare efectuării tranzacţiei;
– un produs etalat în raftul unui magazin, preţul acestuia fiind afişat sau comunicat verbal de vânzător.
Oferta mai poate fi: ofertă generală, atunci
când se adresează unui beneficiar fără obiect
precis şi oferta specială când are obiectul
bine precizat. Ea se transmite unui singur beneficiar şi
conţine o descriere amănunţită a produselor,
termenele de livrare, preţul etc.
Pentru o informare mai completă a partenerilor de afaceri,
furnizorii pot anexa la oferte şi cataloage, prospecte, mostre.
Elementele structurale ale unei oferte sunt cele ale scrisorilor
de iniţiativă sau de răspuns.
Oferta trebuie să conţină:
- elemente de identificare a ofertantului
- denumirea exactă a produselor;
- descrierea detaliată a mărfii, caracteristici; (eventual însoţită de mostre);
- calitatea produselor;
- cantitatea ce poate fi livrată, greutatea, volumul;
- preţul, cu menţiunea dacă cheltuielile de transport şi ambalaj sunt incluse în preţ; se poate indica preţul total sau preţul în detaliu, pentru anumite cantităţi. Tot legat de preţ, se pot acorda clienţilor diverse reduceri de preţ: rabatul (reprezintă reducerea de preţ acordată pentru acceptarea unei anumite cantităţi de marfă, fie clienţilor fideli – rabatul de fidelitate, fie distribuitorilor – rabatul comercial, fie în legătură cu diverse prilejuri – rabatul special; bonusul – reprezintă un rabat acordat ulterior realizării tranzacţiei, în special la sfârşit de an, acordarea lui fiind dependentă de atingerea unui anumit nivel al vânzărilor. Discountul – reprezintă reducerea sumei debitoare cu un anumit nr. de procente, ca stimulent pentru efectuarea plăţii într-un anumit termen.
- condiţiile de livrare;
- termenul de livrare;
- condiţiile de plată;
- precizări referitoare la locul livrării, asigurări;
- durata de valabilitate a ofertei – este indicată cu precizie;
- ambalajul;
- data întocmirii ofertei;
- semnătura împuternicitului firmei.
Anularea ofertei poate interveni într-una din următoarele
situaţii:
– oferta este revocată înainte de a ajunge la destinatar;
– destinatarul nu acceptă unul sau mai mulţi termeni ai ofertei;
– ofertantul intră în incapacitatea de plată;
– destinatarul nu se exprimă înainte de expirarea termenului de acceptare;
Limbajul şi forma scrisorii de ofertă
Oferta trebuie să fie redactată clar şi amănunţit,
aşa încât să se prevină eventualele
întrebări ale clientului. Indiferent de tipul de ofertă
se poate distinge o structură compoziţională care
se regăseşte în linii mari în majoritatea
ofertelor. În partea introductivă se face referire
la cererea de ofertă sau la condiţiile în care
s-a obţinut adresa destinatarului şi se exprimă
satisfacţia de a stabilii relaţii comerciale cu firma
respectivă. Tot în paragraful introductiv este cuprinsă
şi motivarea expedierii ofertei. Faţă de cererea
de ofertă, elementul compoziţional nou apărut îl
constituie paragraful publicitar[1].
El nu se regăseşte în toate ofertele, însă
acolo unde este prezent conferă textului o calitate în
plus, trezind interesul celui căruia îi este adresată
oferta şi cuprinde informaţii suplimentare referitoare
la produsele / serviciile oferite. În încheiere, regăsim
ca şi la cererea de ofertă exprimarea speranţei
de a primi un răspuns, în cazul de faţă o
comandă şi de a se ajunge la încheierea contractului.
Pentru oferte nu există reguli speciale în ceea ce
priveşte forma. Trebuie formulate, pe cât posibil propoziţii
scurte şi clare Dacă trebuie să redactăm des
oferte şi dacă ele sunt deosebit de lungi (de mai multe
pagini) este bine să realizăm nişte formulare în
acest scop, sau să introducem componentele de bază ale
textului în computer (şabloanele). Astfel de formulare
sau pagini-model pot conţine următoarele:
– titlul – ofertă;
– numărul clientului / numărul ofertei;
– adresă client / adresă destinatar;
– formula de adresare;
– o introducere general valabilă – pentru oferta solicitată: „Ne bucurăm de interesul dumneavoastră pentru produsele noastre”;
– descrierea generală a obiectului, date despre producător, despre model etc.;
– în legătură cu conţinutul efectiv al ofertei se va alcătui o listă suficient de cuprinzătoare cu următoarele date: poziţia, numărul de bucăţi, numărul articolului, descrierea lui etc;
– indicaţii precise despre condiţiile de livrare, de plată, regulile de comerţ pe care le avem în vedere;
– mulţumiri pentru solicitarea de ofertă, ca încheiere;
– semnătura;
– eventual, un formular care să poată fi completat de destinatar cu titlul de comandă.
În cazul ofertelor mai lungi se recomandă folosirea
unei combinaţii de genul: o scrisoare scurtă, personală
şi un formular care să conţină elementele
propriu-zise care compun oferta detaliată.
Oferta cu tentă publicitară
Uneori noţiunile de reclamă şi ofertă
îşi pot suprapune înţelesurile. Cine
redactează o ofertă pentru a răspunde unei solicitări
face reclamă, mai mult sau mai puţin evident, pentru
firma sa şi pentru produsele sale.
Ofertele nesolicitate, deseori nu sunt altceva decât scrisori
de reclamă care cuprind o ofertă.
Indiferent, însă, dacă se trimit oferte solicitate
sau nesolicitate de clienţi, tehnicile utilizate pentru a
face reclamă ascunsă sunt practic aceleaşi:
1) Descrierea amănunţită a produselor şi serviciilor pe care le oferim folosind fără reţinere un stil publicitar agresiv.
2) Se dă curs solicitării clientului, dar i se oferă şi alternative (după ce am prezentat oferta cerută îi vom prezenta clientului şi o altă opţiune. Chiar dacă va constata că i-ar plăcea mai mult ceea ce îşi dorise iniţial, clientul va fi încântat că a avut de ales şi va aprecia acest lucru.
3) Adăugarea de cataloage, broşuri despre firma noastră şi despre realizările ei. Este un mod facil de a răspândi informaţii şi date în scop publicitar.
Cu toate avantajele pe care le poate aduce o ofertă redactată
în stil publicitar, nu trebuie însă exagerat.
Nu trebuie adăugat în mod excesiv reclame suplimentare
textului mai ales în cazul răspunsurilor expediate
clienţilor vechi care sunt deja convinşi de calitatea
serviciilor şi, în general, nu trebuie uitat că
acel client care a pus o întrebare concretă doreşte
să primească un răspuns concret. În caz contrar,
oferta riscă să ajungă în coşul de hârtii
al destinatarului şi să-l pierdem de client.
Formulări specifice ofertei:
1) Formulări introductive pentru:
a) oferta solicitată:2) Formule de încheiere
„Vă mulţumesc pentru:b) oferta nesolicitată:
- cererea dumneavoastră de ofertă din …„Suntem încântaţi să primim cererea dumneavoastră de ofertă din data de …”
- scrisoarea dumneavoastră din …
- interesul dumneavoastră cu privire la produsele noastre.”
„Confirmăm primirea scrisorii / telexului / cererii de ofertă din …”
„Ca răspuns la
- cererea dumneavoastră de ofertă din …”
- scrisoarea dumneavoastră din data de …”
„Avem plăcerea să …”
„Suntem încântaţi să …”
„Prin prezenta …”
„Veţi fi interesaţi să aflaţi …”
„Suntem convinşi că oferta noastră va satisface cerinţele dumneavoastră/va prezenta interes pentru dumneavoastră”.
„Sperăm / suntem convinşi că:
- veţi accepta oferta noastră„Aşteptăm comanda dumneavoastră …”
- ne veţi transmite comanda dumneavoastră”
„Deoarece executăm comenzi în ordinea primirii, vă sugerăm să ne transmiteţi comanda dumneavoastră cât mai curând posibil”
Acceptarea ofertei trebuie să fie exprimată în
scris sau verbal, explicit sau implicit (tacit), într-o
formă din care să decurgă consimţământul
în raport cu oferta.
Acceptarea explicită constituie comunicarea în scris
sau verbal, a unei confirmări adresate ofertantului, făcându-se
referire globală la „oferta care ne-a parvenit prin adresa
dumneavoastră numărul … din data de …” sau punct
cu punct, menţionându-se aceleaşi date de identificare
a ofertei.
Acceptarea implicită este expedierea unei comenzi pe adresa
ofertantului, în termenii propuşi de acesta.
Refuzul la ofertă
Orice ofertă primită prin poştă sau fax,
merită să fie citită. Dacă oferta nu interesează,
nerăspunzând la ea, implicit înseamnă refuzul.
A nu răspunde este modalitatea cea mai comodă de a refuza
o ofertă, dar uneori merită să ne facem timp pentru
a scrie un refuz. A răspunde unei oferte în situaţia
de refuz este un act de politeţe. El nu este costisitor,
mai ales când există deja un răspuns tip în
calculator. Dacă o ofertă este refuzată prin telefon,
de multe ori ofertantul nu poate să ofere direct condiţii
mai bune; el trebuie să-şi calculeze în linişte
câştigul. Există în afaceri cel puţin
două situaţii în care se recomandă a se formula
un răspuns în scris, şi anume:
1) atunci când oferta interesează, dar nu convin preţurile şi există posibilitatea ca ofertantul să revină cu o nouă ofertă mai convenabilă;
2) atunci când se consideră că ofertantul este o firmă interesantă şi este posibil ca în viitor, ofertele lui să ne fie de folos.
Refuzul în scris are, înainte de toate, scopul de
a ţine deschisă ,,uşa” pentru afaceri viitoare.
Structura scrisorii de refuz
1) Referinţa – conţine numărul ofertei şi data ofertei – numai aşa refuzul poate fi clar localizat.
„Oferta dumneavoastră numărul … din …”2) Introducere – se mulţumeşte ofertantului pentru ofertă.
„Vă mulţumim că ne-aţi trimis oferta dumneavoastră, pentru că faianţa este un produs care ne interesează.”3) Respingerea. Motivarea – de ce nu este acceptată oferta (un preţ prea mare, termen de livrare inacceptabil, calitatea nu corespunde, etc.
„Din păcate, condiţiile nu sunt convenabile:4) Şansa pentru o comandă ulterioară.
a) preţuri prea mari,
b) intervalul de timp prea mare între comandă şi livrare. „
,,În trimestrul al IV-lea al anului 2003 vom avea nevoie de o cantitate mare de faianţă. În aceste condiţii, vă rugăm să reveniţi cu o nouă ofertă care să ţină seama de obiecţiile noastre”.5) Încheierea – asigurarea ofertantului că poate reveni cu alte oferte.
„Am dori cu plăcere să colaborăm cu dumneavoastră şi vă aşteptăm cu noua ofertă care trebuie să ne parvină până cel mai târziu 2 septembrie a. c.”6) Formula de încheiere şi salut.
7) Semnătura.
Comanda
În urma analizei ofertei, (acceptării ei) cumpărătorul
transmite ofertantului comanda de mărfuri sau servicii, sau
după încheierea contractului, de regulă prin:
– formular de comandă tip;
– scrisoare de comandă înregistrată sau recomandată;
– ambele, în acest caz scrisoare având ca scop precizarea anumitor detalii ale comenzii sau ale unor instrucţiuni ale cumpărătorului;
– returnarea ofertei sau a facturii proforma contrasemnată de cumpărător;
– telex sau fax.
Mai rar, comanda se transmite telegrafic, telefonic, sau verbal
(cu confirmare letrică).
Comanda este obligatorie din punct de vedere legal, de aceea
trebuie să se acorde cea mai mare atenţie clarităţii
şi preciziei formulării. Scrisoarea de comandă
cuprinde toate elementele unei scrisori oficiale: antet, numele
şi adresa destinatarului, număr de ordine după
specificaţia actului (comanda numărul … data …).
Textul comenzii este compus din enumerarea produselor ce urmează
a fi livrate, simbolul acestora, unitatea de măsură,
cantitatea, preţul unitar, valoarea totală, termenul
de livrare, modul de plată, mod de expediere etc. (Calitatea
de bază a comenzii este precizia, de aceea scrisoarea trebuie
să cuprindă toate datele necesare identificării
produsului).
Comanda mai cuprinde o formulă de introducere (,,vă
rugăm a ne livra materialele de mai jos…”, sau
,, Confirmăm cu mulţumiri primirea ofertei dv., pentru
…. şi dorim să comandăm , după cum urmează”).
În cazul în care comanda ţine loc de contract
(de exemplu pentru mărfurile sau serviciile de mică
valoare) ea va cuprinde în mod obligatoriu toate elementele
contractului.
În multe cazuri, pentru întocmirea comenzii, beneficiarul
solicită date suplimentare faţă de cele cuprinse
în ofertă, furnizorul comunică eventualele modificări
ale ofertei, face precizări care nu au fost cuprinse în
ofertă.
Confirmarea comenzii
Imediat ce furnizorul a primit comanda, el trebuie să confirme
acest lucru beneficiarului. Există mai multe posibilităţi
de redactare a confirmării comenzii (de răspuns la comandă):
– furnizorul este de acord să execute comanda integral (nu are nici un fel de modificări asupra conţinutului comenzii);
– furnizorul nu acceptă integral comanda;
– furnizorul nu poate executa comanda beneficiarului.
Confirmarea comenzii trebuie:
– să se transmită imediat ce se primeşte comanda;
– să exprime mulţumiri pentru comandă;
– să specifice data sau /şi numărul comenzii;
– să repete elementele esenţiale ale comenzii, pentru a evita orice neînţelegere;
– să asigure cumpărătorul de respectarea tuturor indicaţiilor sale cu privire la derularea comenzii şi să specifice data expedierii.
Dacă comanda clientului necesită lămuriri suplimentare,
în scrisoarea de răspuns a furnizorului se vor solicita
acele lămuriri, deşi în acest caz furnizorul este
în situaţia de a întârzia efectuarea livrării
şi de a creşte costurile cu corespondenţa, dar
nu din vina sa.
Scrisoarea prin care furnizorul cere anumite lămuriri trebuie
să fie amabilă:
„Vă mulţumim pentru comanda dumneavoastră numărul
… din data de.. …. În scopul onorării comenzii, vă
rugăm să precizaţi culorile şi mărimile
pentru tricotajele comandate. Termenul de livrare va fi amânat
în funcţie de data primirii răspunsului dv….”.
Contractul
Contractul este un acord de voinţă între două
sau mai multe persoane, stabilit în condiţii legale.
Acordul produce efecte juridice, constând în drepturi
şi obligaţii contractuale ale părţilor. Ca
formă, contractul se prezintă ca o succesiune de clauze
într-o ordine asupra căreia părţile semnatare
au convenit. Este de preferat ca această succesiune să
urmărească derularea în practică a operaţiunilor
comerciale[2].
Pentru ca un contract să fie valabil şi să poată
produce efecte juridice (drepturi şi obligaţii) între
părţi, el trebuie să îndeplinească o
serie de condiţii, şi anume:
– capacitatea părţilor de a contracta;
– consimţământul valabil al părţilor ce se obligă;
– un obiect determinat;
– o cauză licită (o motivaţie, un interes, un drept pe care legea le recunoaşte în mod expres sau le tolerează).
Contractele stabilite între părţi prin liber
consimţământ sunt:
După formă: formale (cu conţinut
standard) şi neformale (clauzele fiind în acest
caz stabilite, în mod convenţional, prin acordul părţilor,
cu respectarea condiţiilor de validitate.
După modul de exprimare a consimţământului:
scrise (în care acordul este consemnat în mod
expres în scris, fie printr-un contract propriu-zis, aşa
zisul ,,înscris unic”, fie prin transmiterea de documente
) şi nescrise (încheiate verbal, telefonic,
printr-o strângere de mână etc.).
După modul de participare a contractanţilor la încheierea
înţelegerii: convenţii în care părţile
se află în contact nemijlocit şi convenţii
în care acordul intervine prin corespondenţă.
După obiectul contractului: varietatea convenţiilor
este extrem de mare: de la contracte de închiriere, leasing
şi arendare la cele de vânzare-cumpărare, de donaţie
sau de împrumut, de la contractele de gaj şi ipotecă
la cele de prestări servicii, de la contractele de muncă
sau de management la cele de societate etc.
Cea mai eficace modalitate de încheiere a unei convenţii
este contractul sub formă de înscris unic, în
prezenţa şi sub semnăturile ambelor părţi.
În această formulă pot fi stabilite, fără
vreo urmă de dubiu, toate obligaţiile şi drepturile
contractuale, legate de cele mai mici detalii care pot avea semnificaţie
în contextul înţelegerii intervenite.
Structura unui contract cuprinde:
– identitatea părţilor contractante. Se menţionează numele societăţilor contractante, sediile şi alte elemente care să înlăture orice posibilitate de confuzie, nr. de înmatriculare la Registrul Comerţului etc. Se consemnează numele persoanelor care reprezintă societatea şi calitatea lor de reprezentanţi legali sau împuterniciţi;
– obiectul contractului – trebuie descris în detalii tehnice şi calitative, cantitative, preţ, astfel încât să nu rămână loc pentru detalii nelămurite;
– durata contractului – este importantă atunci când el se referă la o relaţie curentă, permanentă sau periodică (ex. contractul de prestări servicii pentru întreţinerea reţelei de electricitate;
– obligaţiile ofertantului (vânzătorului) – în cazul unui contract de vânzare-cumpărare care este cel mai frecvent utilizat, obligaţiile vânzătorului sunt, în principal, următoarele: să transmită cumpărătorului dreptul de proprietate asupra mărfurilor vândute (la livrare sau în momentul achitării preţului), să livreze cumpărătorului mărfurile la locul, la termenul şi în condiţiile de calitate şi de securitate prevăzute în contract, să garanteze calitatea mărfurilor, în caz contrar va înlocui marfa, va restitui preţul plătit, va remedia viciile apărute sau va suporta cheltuielile făcute de cumpărător cu remedierea lor.
– obligaţiile cumpărătorului: să achite preţul mărfii cumpărate la data, locul şi în condiţiile stipulate în contract, în caz contrar, vânzătorul poate pretinde taxa de depozitare;
– modalităţi de plată (termene de plată, banca în contul căreia va fi virată suma, dacă plata este eşalonată, se vor menţiona termenele ratelor scadente);
– condiţii de livrare: termenele de livrare, ambalaj, marcaj, expediere şi transport, recepţia mărfii, montaj, probe, punere în funcţiune, asistenţa tehnică, şcolarizare persoane;
– clauza penală: vizează neîndeplinirea obligaţiilor la termene de către una din părţile contractante şi acoperirea prejudiciilor de către partea responsabilă;
– prevederi diverse;
– dispoziţii finale;
– anexe;
– data şi semnăturile.
RECLAMAŢIA
Încheind un contract de vânzare-cumpărare, partenerii
urmăresc o finalitate precisă şi anume: livrarea
şi primirea mărfurilor contractate pe de o parte şi
plata acestora, pe de altă parte. Această finalitate
impune partenerilor executarea întocmai a obligaţiilor
asumate şi crearea cadrului necesar derulării contractului
în bune condiţii. În practică, apar însă,
o serie de dificultăţi care pot constitui cauza primirii
sau înaintării de reclamaţii. Tot ce nu este conform
cu contractul, cu legile în vigoare, cu regulile şi
normele internaţionale acceptate prin contract sau diferite
pagube, erori si întârzieri pot provoca nemulţumire
şi pot duce la reclamaţii.
O scrisoare de reclamaţie trebuie:
– să fie înaintată imediat ce a apărut situaţia de reclamat;
– să prezinte politicos, clar şi concis situaţia de reclamat, dând date şi informaţii precise cu privire la marfa reclamată;
– să ceară în mod ferm, dar politicos să se cerceteze problema cu atenţie şi să se soluţioneze reclamaţia conform prevederilor contractuale şi uzanţelor comerciale;
– să prezinte pretenţia reclamantului şi să propună căi de soluţionare a reclamaţiei, putând chiar indica sancţiunile propriu-zise;
– să exprime încrederea că reclamaţia se va rezolva în mod satisfăcător. În cazul unor frecvente sau repetate erori, întârzieri etc, se poate recurge la ameninţarea cu rezilierea contractului;
– să exprime aprecierea faţă de serviciile oferite de partener până la ivirea situaţiei de reclamat;
– să fie scrisă pe un ton impersonal şi constructiv, să evite tonul acuzator, ţinând seama că partenerul este cointeresat în salvarea contractului;
– să indice baza legală a reclamaţiei;
– să indice documentul pe care se fundamentează reclamaţia;
– să indice termenele de executare a reparării prejudiciilor sau plata despăgubirilor;
– să indice contul emitentului, pentru primirea contravalorii despăgubirii sau a diferenţelor de preţ.
La scrisoare se ataşează actele de constatare.
În general reclamaţiile pot fi generate de:
– culpa(vina) vânzătorului;
– vina cumpărătorului;
– vina ambelor părţi;
– vina unei terţe persoane (când transportul este realizat de o terţă persoana);
– cauze de forţă majoră.
Reclamaţiile cumpărătorului pot avea următoarele
cauze: deficienţe cu privire la marfă: cantitate, calitate,
deficienţe în serviciile prestate de vânzător,
întârzieri în livrare, ambalaj defectuos sau
necorespunzător, mărfuri avariate, documente cu erori,
nerespectarea indicaţiilor cumpărătorului în
ceea ce priveşte transportul, ambalajul, marcajul, depozitarea
etc.
Reclamaţiile vânzătorului pot avea următoarele
cauze: nerespectarea de către cumpărător a condiţiilor
de plată, întârzierea plăţii, neplata
contravalorii mărfurilor, nedeschiderea acreditivului conform
prevederilor contractuale, nepunerea mijlocului de transport la
dispoziţia vânzătorului (dacă acest lucru
a fost prevăzut în contract).
În general, toate cauzele reclamaţiilor pot fi prevenite
şi evitate cu excepţia cauzelor de forţă majoră.
De asemenea, reclamaţiile pot fi reale sau false, întemeiate
sau neîntemeiate.
Răspunsul la reclamaţie trebuie să fie prompt
şi redactat pe un ton cât mai calm şi politicos.
Răspunsul poate fi de acceptare sau de refuz a reclamaţiei.
Răspunsul de acceptarea a reclamaţiei trebuie:
– să prezinte scuze pentru neplăcerea cauzată partenerului, să exprime regretul pentru cauza care a generat reclamaţia;
– să prezinte o scurtă explicaţie în legătura cu apariţia cauzei reclamaţiei şi să solicite timp pentru studierea reclamaţiei, atunci când este cazul;
– să prezinte modalitatea sau căile de soluţionare a reclamaţiei, să specifice compensaţia oferită;
– să se încheie cu o expresie de bunăvoinţă şi de încredere în posibilitatea restabilirii bunelor relaţii cu partenerul.
Refuzul de acceptare a reclamaţiei trebuie:
– să cuprindă motivele pe care se întemeiază refuzul, motive bazate pe fapte verificabile, pe documente, pe dispoziţii legale în vigoare;
– să aibă un stil moderat şi politicos;
– să exprime în încheiere regretul şi dorinţa de a continua şi în viitor bunele relaţii.
AVIZUL DE INSOŢIRE A MĂRFII
Este un act cu caracter contabil, dar prezintă şi elemente
de corespondenţă, el fiind totodată şi un
răspuns la nota de comandă. Forma avizului de însoţire
a mărfii este tipizată şi cuprinde datele de identificare
fiscală atât ale furnizorului, cât şi ale
beneficiarului, datele defalcate pe preţ unitar şi cantităţi
ale mărfii, semnătura delegatului şi a primitorului.
SCRISOAREA DE GARANŢIE BANCARĂ
Reprezintă unul din cele mai uzitate elemente ale corespondenţei
comerciale şi are caracter juridic de acoperire a eventualelor
creanţe între creditor şi debitor. Este una dintre
cele mai eficiente forme de asigurare. Prin acest document, o
bancă agreată de partener garantează plăţile
acestuia. Dacă partenerul nu respectă scadenţa,
creanţa este executată automat, suma datorată fiind
transferată în contul creditorului din contul debitorului.
Efectele benefice sunt multiple: se elimină cheltuielile
pentru administrarea somaţiilor, pierderile, riscul insolvabilităţii
clientului etc. Forma scrisorii de garanţie este standard
şi cuprinde obligatoriu următoarele elemente: datele
de identificare poştală şi comunicaţională
ale expeditorului cuprinse în antet, precum şi datele
de identificare fiscală, titlul ,,Scrisoare de garanţie”,
datele destinatarului, obiectul garanţiei, motivul emiterii
scrisorii, funcţia, numele, semnătura olografă
şi ştampila reprezentantului expeditorului.
SOMAŢIILE
În managementul relaţiilor cu clienţii, uneori
şi cu furnizorii, un spaţiu distinct îl ocupă
comunicarea scrisă şi telefonică purtată în
scopul recuperării creanţelor (plăţi restante,
facturi neachitate) sau al onorării unor obligaţii de
altă natură (livrări neefectuate la termen, servicii
neprestate).
O procedură clară şi sistematică de urmărire,
avertizare şi execuţie în instanţă a
datornicilor poate fi utilă pentru separarea clienţilor
în buni platnici, nu prea buni platnici şi rău
platnici. O procedură eficace de avertizare şi somare
asigură păstrarea controlului relaţiilor cu clienţii
şi reducerea pierderilor.
Trebuie exclusă de la început utopia că ar putea
exista undeva în lume un mediu de afaceri în care
operaţiunile comerciale s-ar desfăşura la fel de
riguros, precis şi ritmic ca mecanismul unui ceasornic.
Este considerată normală existenţa livrărilor
în avans (pe credit), ca şi a unor situaţii de
criză sau indisponibilităţi temporare de plată
şi de onorare a unor obligaţii de natură comercială.
Un anumit grad de toleranţă, încredere şi
cooperare între partenerii de afaceri este indispensabil,
dacă se doresc relaţii de afaceri durabile.
Problema care rămâne de rezolvat este, în fapt,
stabilirea limitelor de toleranţă şi a procedurilor
graduale care să asigure menţinerea creanţelor
la cote rezonabile şi executarea silită, atunci când
limitele sunt depăşite.
Teoretic, plata ar trebui efectuată simultan cu sau imediat
după livrarea produselor sau prestarea serviciilor. Practic,
acest lucru este imposibil, chiar şi în cazul relaţiilor
comerciale curente, cu parteneri care se cunosc de multă
vreme. Pentru a se evita un trafic foarte intens şi inutil
de cecuri, ordine de plăţi, chitanţe etc, este
preferat sistemul decontărilor periodice (lunare, de exemplu),
aceste fiind considerate plăţi cash.
În mod normal, într-un asemenea sistem de plăţi,
se renunţă la ideea oricărei dobânzi şi
se asumă în schimb riscul unor creanţe. O acumulare
prea mare de creanţe neîncasate poate plasa compania
într-o situaţie financiară precară, până
la scoaterea sa din circuitul comercial. De aceea, compania nu
poate aştepta pasiv ca debitorii să-şi onoreze
obligaţiile. Ea trebuie să intervină cu îndrăzneală,
dar cu diplomaţie, pentru atenţionarea, somarea şi,
la nevoie, executarea debitorilor, în sensul refacerii capacităţii
sale de plată.
De regulă se scriu mai multe scrisori de somaţie până
să se ajungă la ultima soluţie, justiţia.
CAMBIA (TRATA)
Este un titlu de credit pe termen scurt, utilizat ca instrument
de plată, prin care creditorul dă dispoziţie debitorului
să plătească o anumită sumă unei terţe
persoane, la o anumită scadenţă. Avantajul cambiei
constă în faptul că poate fi transmisă sau
scontată la o bancă, deci valorificată chiar înainte
de scadenţă.
Structura unei scrisori oficiale:
- Antetul institutiei eminente – in stanga sus: denumirea si adresa unitatii, denumirea forului ierarhic superior si, uneori, a departamentului din cadrul institutiei.
- Elementele de identificare ale scrisorii: numarul si data iesirii din institutie, aplicata la serviciul registratura sau la secretariat.
- Formule de adresare:
- “Catre Liceul Teoretic “Nicolae Balcescu” Braila; “Catre Domnul Director economic al SC Sidex S.R.L., Str. Polona, Nr.2, Galati, urmata de denumirea institutiei adresante, completata cu numele localitatii, strada, numarul, comuna, judetul, codul postal.
- Continutul debuteaza cu formule ca: “Referitor la…”, “Prin prezenta va facem cunoscut ca…”, “Ne permitem sa va informam ca…”, “Avem placerea sa va aducem la cunostinta ca…”. Acestea se selecteaza in functie de cele doua variante ale scrisorii: de informare sau de raspuns.
- Structura textului:
- Introducerea contine o scurta formulare: “Avem placerea sa va aducem la cunostinta ca in liceul nostru va avea loc un simpozion…in data…la ora…”, “Ca urmare a solicitarilor dumneavoastra, va informam ca…”.
- Tratarea cuprinde informatii, argumente si variante necesare rezolvarii problemei sau formulari privind necesitatea/onoarea prezentei unei personalitati la o manifestare publica.
- Concluzia contine nucleul scrisorii, obiectul/scopul clar al acesteia: “In concluzie, va solicitam sa…”, “Am fi onorati sa…”, “Speram sa puteti participa…”.
- Incheierea contine formule de multumire sau de salut: “Multumindu-va anticipat pentru prezenta dumneavoastra, ramanem ai dumneavoastra fideli colaboratori…”, “Asteptam cu interes raspunsul dumneavoastra…”.
- Urmeaza semnaturile conducatorului unitatii si a celui implicat direct in probleme si stampila aplicata peste semnatura conducatorului unitatii.
Scrisoare oficiala model ( de garantie ) solicitata de anaf pentru autorizare antrepozit fiscal - Model