marți, 24 februarie 2015

23.02-27.02.2015

 Tipuri de structuri de date:  Baze de date


M1: RECAPITULARE CUNOSTINTE- notiuni teoretice -20 min

 Suport de curs: Microsoft Access 2007  


M2: RECAPITULARE CUNOSTINTE - aplicatie practica -30 min


Aplicatia nr.1:
O organizație  vinde mai multe tipuri de produse, folosind mai mulți agenți comerciali. 
  • Fiecare produs este identificat printr-un cod. 
Produsul mai are urmatoarele attribute: denumire, unitate de masura, preț.  
  • Fiecare agent de vanzari este identificat  unic printr-un cod al agendului de vanzari.
Agentul de vanzari mai are urmatoarele atribute: luna in care s-a vandut produsul, codul produsului vandut și cantitatea vanduta. 

Baza de date trebuie sa furnizeze urmatoarele informații:
a)     Totalul valoric al vanzarilor pe ultimul semestru: pe persoana și pe tip de produs;
b)     Totalul valoric al vanzarilor pe toate produsele: pe luna și pe persoana;
c)     Diagrama evoluției  in timp a volumului vanzarilor;
d) Diagram evoluției vanzarilor in ultimile 6 luni; diagrama trebuie sa puna in evidența relația procentuala intre fiecare luna și semestru
e)     Diagrama prin care se compara volumul valoric al vanzarilor pe fiecare agend comercial in ultimile 6 luni;
f)      Diagrama prin care se compara volumul valoric al vanzarilor pe fiecare tip de produs, in ultimile 6 luni.
Indicatii:
 TERMEN DE PREDARE: Sfarsitul orei din data de 3.03.2015 in echipa 2 elevi 


Aplicatia nr.2:
In   vederea  vanzarii publicațiilor pe baza de abonament, editurile trimit la oficiile poștale oferta de abonamente cu numele revistei la care se poate face abonament, prețul, periodicitatea apariției, precum și comisionul oferit pentru acest serviciu oficiului poștal. 
Oficiul poștal  inregistreaza  oferta intr-un registru de oferte. In momentul sosirii unui client care solicita abonarea la o anumita publicație se va cauta in registrul de oferte  numele revistei și  daca se poate face abonament, se elaboreaza o chitanța-abonament in doua exemplare. 
Un exemplar este dat clientului, iar cel de-al doilea se inregistreaza in registrul de abonamente. 
La fiecare sfarșit de luna  se va calcula totalul sumelor obținute din abonamente pe baza registrului de abonamente.
Indicație


Proiectarea apliției consta in :
-identificarea fluxurilor de prelucrari, intrarile și ieșirile, legaturile dintre ele. Stabilirea entitaților cu proprietațile( atributele, tipul și lungimea lor) și cerințele de validare.
- determinarea legaturilor dintre entitați. Desenarea schemei conceptuale. Normalizarea.
- proiectarea machetelor pentru culegerea datelor, pentru vizualizare și editare.
- proiectarea panoului de bord- cum va fi prezentata aplicația, cum vor fi selectate operațiile specifice acesteia: meniuri, butoane sau taste funcționale
Ne propunem ca baza de date sa conțina urmatoarele entitați: EDITURI, CLIENȚI, REVISTE și  CHITANȚE  
  • EDITURI( cod_editura, nume, adresa)                                             
  • REVISTE( cod_editura, cod_revista, nume, preț)
  • OFERTE( cod_editura, cod_revista,  comision)
  • CLIENȚI( cod_client, nume, strada, nr.)
  • CHITANȚE( nr_chitanța, data_chitanța, cod_client, cod_revista, l1,l2,l3)
Obs. Pentru simplificare vom face abonamente doar pe primele trei luni.
Se vor popula tabelele  cu date , se fixeaza relațiile intre tabele și se vor construi formulare de culegere/vizualizare a datelor.

De exemplu:





 Exemplu: formularul pentru  introducerea   chitanțelor care  va trebui sa  afișeze și valoarea de achitat in funcție de numarul exemplarelor cumparate in fiecare luna și de prețul revistei vom proceda astfel:

-        Pregatim datele necesare acestui formular printr-o interogare care sa conțina toate campurile din tabelele bazei de date; vom introduce campul calculat suma asociata unei chitanțe ca produs intre prețul revistei și suma abonamentelor. 
Numim aceasta interogare edituri Query
-        Deschidem Form Designer și aranjam și aranjam campurile pe suprafața de lucru.

Proiectarea rapoartelor:
Dintre situațiile solicitate vom examina o lista a abonamentelor pe reviste care sa totalizeze numarul de exemplare la nivelul fiecarei chitanțe și pe luni la nivelul revistei. De asemenea dorim sa ne calculeze valoarea cuvenita pe fiecare revista și totalul comisionului.
-        Vom pregati datele necesare printr-o interogare din tabelele REVISTE, CHITANTE  și  CLIENȚI. Se va extrage numele revistei, prețul revistei, comisionul, numarul chitanței numele clientului și lunile abonate.
-        Vom pune o grupare a datelor pe reviste și se va insera un camp calculat cu totalul numeric al revistelor la nivelul chitanței.